Skocz do zawartości
LM.plWiadomościMimo wsparcia posłów i miłośników z zagranicy wąskotorówki nie uratowano

Mimo wsparcia posłów i miłośników z zagranicy wąskotorówki nie uratowano

KONIŃSKIE WSPOMNIENIA

Dodano:
Mimo wsparcia posłów i miłośników z zagranicy wąskotorówki nie uratowano
Konińskie Wspomnienia

Czy możliwe było uratowanie kolejki wąskotorowej z Konina do Pątnowa, żebyśmy mogli na przykład latem wybierać się z rodziną nad Jezioro Pątnowskie a nawet dalej do Ślesina sympatyczną, niespieszną ciuchcią? Odpowiedź na to pytanie jest jednoznaczna: wąskotorówka w Koninie była skazana na zagładę!

Dlaczego? Proszę zwrócić uwagę, że kiedy w połowie lat sześćdziesiątych zlikwidowano linię z Konina do Jabłonki Słupeckiej, miejscowości leżącej dwa kilometry na zachód od Kleczewa, do Anastazewa wciąż docierały pociągi wąskotorowe z Koła, Sompolna i miejscowości położonych na północ i wschód od tego miasta.

Ciuchcia przegrała z kopalnią

Wszystko to doskonale widać na załączonej mapce (il. 1). Rozebrano bowiem wtedy tylko te szlaki kolejowe, które przecinały budowane wówczas odkrywki Jóźwin i Kazimierz. Natomiast tory pozwalające dojechać do Sompolna i Koła aż z Gniezna, wiodące przez Anastazewo i wspomnianą Jabłonkę Słupecką a dalej Kleczew i Ślesin, zostawiono. A ponieważ jeszcze w 1925 roku Cukrownia Gosławice zbudowała 12-kilometrowy tor łączący ją bezpośrednio z Półwioskiem Lubstowskim pod Ślesinem, również i ona utrzymała połączenie z wymienionymi miejscowościami.

To dlatego po 1966 roku wąskotorowe Kujawskie Koleje Dojazdowe wciąż woziły pasażerów i towary od Gniezna aż pod Łódź. Natomiast powolne wagoniki kolejki wąskotorowej z Konina do Pątnowa przegrały rywalizację ze znacznie większymi wagonami poruszającymi się po dużo stabilniejszym szerokim torze, do których mieściło się cztery razy więcej węgla i każdego innego towaru.

Szesnaście lokomotyw

Jak już o tym pisałem („Tylko dworzec i wieża ciśnień zostały po sompoleńskiej stacji kolejowej”), w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku kolej zaczęła likwidować pierwsze, nierentowne trasy. W 1983 roku pociągi z Sompolna przestały docierać do Dobrego Aleksandrowskiego i Jabłonki Słupeckiej, trzy lata później do Koła i Dąbia, a w 1988 roku zawieszono kursy między Cegielnią a miejscowością Biskupie Konińskie.

Kiedy w 2001 roku PKP ogłosiły likwidację Sompoleńskiej Kolei Dojazdowej, w północnej części miasta stały budynki zakładów naprawczych, potężne lokomotywownie na szesnaście maszyn, dźwig do nawęglania parowozów, waga wagonowa z dźwigiem, dwukomorowy zbiornik na 50 tys. litrów paliwa, potężny dźwig suwnicowy oraz wiele innych budynków otaczających rozległą przestrzeń poprzecinaną torami. Specjalną rolę pełniła górująca nad tą częścią miasta wieża ciśnień, która dostarczała również wodę dla mieszkańców. Niejako w jej cieniu wciąż cieszył się całkiem dobrą kondycją budynek dworca kolejowego.

Chętni byli

Tym wszystkim zainteresowane były gmina Wierzbinek i sąsiedni powiat Radziejów. Jak napisała w swojej pracy Joanna Słodkiewicz, zgłosiła się również Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych, która razem ze Stowarzyszeniem Kolejowych Przewozów Lokalnych z Kalisza chciała kontynuować działalność przewozową, mając za sobą podobne doświadczenie w sąsiednich Krośniewicach. Taką samą działalność chciała podjąć firma Kormoran z Poznania oraz reprezentujący niemieckie muzealne koleje wąskotorowe Roman Witkowski, zarządzający wtedy już jedną koleją wąskotorową w Polsce. Warunek był jeden: Majątek Sompoleńskich Kolei Dojazdowych musiał przejąć samorząd, do czego ostatecznie nie doszło i wszystkie te inicjatywy upadły.

strona 1 z 3
strona 1/3
Mimo wsparcia posłów i miłośników z zagranicy wąskotorówki nie uratowano
Mimo wsparcia posłów i miłośników z zagranicy wąskotorówki nie uratowano
Mimo wsparcia posłów i miłośników z zagranicy wąskotorówki nie uratowano
Mimo wsparcia posłów i miłośników z zagranicy wąskotorówki nie uratowano
Mimo wsparcia posłów i miłośników z zagranicy wąskotorówki nie uratowano
Mimo wsparcia posłów i miłośników z zagranicy wąskotorówki nie uratowano
Mimo wsparcia posłów i miłośników z zagranicy wąskotorówki nie uratowano
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole