Skocz do zawartości
LM.plWiadomościTrzeci tor dla pociągu do parku technologicznego nad wielkim jeziorem

Trzeci tor dla pociągu do parku technologicznego nad wielkim jeziorem

110 lat kolei przemysłowych na ziemi konińskiej

Dodano:
Trzeci tor dla pociągu do parku technologicznego nad wielkim jeziorem
materiał promocyjny

Wystawa zdjęć podsumowująca 110 lat kolei przemyslowych na ziemi konińskiej zamyka program „Trzeci tor”, któremu towarzyszyliśmy naszymi publikacjami od czerwca. W najbliższą środę w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Koninie odbędzie się jej finisaż.

W tym roku mija osiemdziesiąt lat od chwili, kiedy rozpoczęła się przyspieszona industrializacja Konina i jego okolic oraz 110 lat od zbudowania pierwszej linii kolei wąskotorowej. Przez ten czas Konin i wiele innych miejscowości z naszego regionu niemal całkowicie zmieniły oblicze. Najbardziej oczywistą pozostałością po tych latach jest na prawym brzegu Warty nowy Konin, którego liczba mieszkańców wzrosła w tym czasie ponad siedmiokrotnie. Poza tym kopalnia pozostawia po sobie w Koninie i powiecie to, co zawsze zostaje po odkrywkach: dziury po węglu i hałdy ziemi z wyrobisk. Te pierwsze są zamieniane na sztuczne zbiorniki wodne, których powstało w sumie siedem, trzy kolejne są w trakcie napełniania a trzy następne powstaną w miejscu odkrywek Jóźwin IIB, Drzewce i Tomisławice. Nie licząc tak zwanego jeziora turkusowego między Malińcem i Wolą Łaszczową.

Wprawdzie nie zachował się najbardziej interesujący pokopalniany obiekt, jakim była brykietownia na Marantowie, ale wciąż jeszcze mamy prawie 100 kilometrów torów wraz z mostami i wiaduktami, po których kopalnia woziła a po części nadal jeszcze wozi węgiel do elektrowni. I właśnie po to, żeby nie podzieliły losu brykietowni, Mariusz Harmasz wymyślił program „Trzeci tor” i realizuje go razem ze stowarzyszeniem Zmieniamy Konin, Wielkopolskim Forum Inicjatyw Kulturalnych FRONTAR oraz wieloma innymi osobami i podmiotami.

Początkowo chodziło tylko o zagospodarowanie istniejących torowisk pokopalnianych i miejsc po liniach kolei wąskotorowej.

- Wyznaczamy nowe szlaki postindustrialne pieszo-rowerowe, ale staramy się je uatrakcyjnić, urządzając czy też inicjując we współpracy z samorządami powstawanie nowych obiektów i atrakcji turystycznych – mówi Mariusz Harmasz. - Na przykład w Sompolnie, gdzie funkcjonowała wielka stacja kolei wąskotorowej, chcemy doprowadzić do rewitalizacji niektórych jej elementów.

Jeszcze ambitniejszym zamierzeniem jest plan budowy w Kleczewie parku technologicznego, którego największą atrakcją byłaby Dolores, największa z funkcjonujących do tej pory w konińskim zakładzie wydobywczym koparka z Hiszpanii, razem z - o ile to będzie możliwe - zwałowarką i taśmociągiem. Maszyna lub maszyny staną w pobliżu największego pokopalnianego jeziora w naszym regionie, które powstanie w wyrobisku po odkrywce Jóźwin IIB i będzie miało powierzchnię czterdziestu jezior Zatorze.

Sieć dróg rowerowych wraz z ewentualnym wykorzystaniem kopalnianych torowisk dla komunikacji pasażerskiej pomagałyby turystom dostać się nie tylko nad nowe jezioro i do parku maszyn, ale i do innych lokalnych atrakcji, jakie już mamy lub możemy wykreować. Mowa nie tylko o sanktuarium licheńskim, ale i kulcie pięciu braci męczenników oraz zabytkach w Kazimierzu Biskupim, a także potencjale wypoczynkowo-rekreacyjnym Ślesina, Wilczyna i innych miejscowości.

Najbardziej atrakcyjna oferta produktów turystycznych może powstać jedynie przy udziale odpowiednio dużej liczby samorządów, a doskonałą okazją do jej wypromowania jest zainteresowanie naszym powiatem wzbudzone ideą budowy elektrowni jądrowej w Koninie.

Zapraszamy na wystawę do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Koninie i jej finisaż w środę 7 grudnia o godz. 17. Będzie to również okazja do porozmawiania z realizatorami projektu i spróbowania ochweśnckiego żuru.

Program „Trzeci tor” został zrealizowany przez Wielkopolskie Forum Inicjatyw Kulturalnych FRONTAR razem ze stowarzyszeniem Zmieniamy Konin oraz przy współpracy PAK Górnictwa, PAK Kolei, MBP w Koninie. Partnerami „Trzeciego toru” były miasta i gminy Ślesin i Sompolno, które również współfinansowały jego realizację, a głównym sponsorem był Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Wsparcia merytorycznego udzielił „Rowerowy Konin” a partnerami byli: Fundacja CODA, Restart LAB i LOT Marina. Wsparcie medialne – portal.LM.pl.

Na ten temat w portalu LM.pl ukazały się następujące publikacje:

Pierwsze w Koninie podróżowały koleją buraki, potem ludzie a na koniec węgiel

Lokomotywy zagrały na pogrzebie dziadka, zamykając epokę kolei wąskotorowej

60 lat temu koleje wąskotorowe były potęgą, szczególnie w Sompolnie

Tylko dworzec i wieża ciśnień zostały po sompoleńskiej stacji kolejowej

Mimo wsparcia posłów i miłośników z zagranicy wąskotorówki nie uratowano

Dolores - panna na wydaniu. Czy uda się uratować koparkę dla przyszłości?

Trzeci tor dla pociągu do parku technologicznego nad wielkim jeziorem
Trzeci tor dla pociągu do parku technologicznego nad wielkim jeziorem
Trzeci tor dla pociągu do parku technologicznego nad wielkim jeziorem
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole